AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE PRIVIND IMPLICAREA ACTIVĂ A CETĂŢENILOR
Avantajele implicării cetăţenilor
- Diminuarea gradului de contestare a proiectelor iniţiate de o autoritate sau instituţie publică
- Îmbunătăţirea imaginii publice a respectivei autorităţi sau instituţii
- Cooperare eficientă între societatea civilă şi instituţiile publice
- Creşterea nivelului de voluntariat în serviciul public
- Creşterea încrederii în instituţii statale
- Responsabilizarea cetăţenilor privind anumite proiecte de interes public, alături de instituţiile publice iniţiatoare
- Creşterea nivelului de satisfacţie de ambele părţi (atât cetăţeni, cât şi funcţionari publici)
- Eficientizarea activităţii unei instituţii sau autorităţi publice (de exemplu dacă sunt mai puţine reclamaţii, forţa de lucru se poate orienta într-o direcţie mai solicitantă şi mai puţin eficientă)
- Conceperea şi finalizarea unor proiecte de interes public, care să fie şi viabile
- Creşterea simţului civic al comunităţii
- Îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice oferite cetăţenilor
- Creşterea sau menţinerea nivelului de neîncredere în instituţiile statului
- Ridicarea gradului de insatisfacţie şi frustrare a cetăţenilor
- Creşterea gradului de contestare a diferitelor proiecte iniţiate de autorităţile sau instituţiile publice şi chiar boicotarea acestora
- Diminuarea gradului de comunicare dintre societatea civilă şi administraţia publică
- Neproductivitatea în activităţile instituţiilor sau autorităţilor publice
- Scăderea nivelului calitativ al serviciilor publice orientate către cetăţeni
- Creşterea volumului de muncă în cadrul instituţiilor publice care trebuie să soluţioneze numeroasele plângeri ale cetăţenilor
DREPTURILE CETĂŢENILOR ÎN RELAŢIA CU AUTORITĂŢILE SAU INSTITUŢIILE PUBLICE
Drepturile cetăţenilor în relaţia cu autorităţile sau instituţiile publice
Mai întâi trebuie menţionat art. 19 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, conform căruia „orice persoană are dreptul la libertatea opiniei şi a expresiei; acest drept include libertatea de a susţine opinii fără nici o interferenţă şi de a căuta, primi şi răspândi informaţii şi idei prin orice mijloace, indiferent de frontiere”.
De asemenea, sunt deosebit de importante drepturile enunţate de legea fundamentală a României, respectiv Constituţia revizuită în 2003 şi anume dreptul:
-de a obţine recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea pagubei (dacă o persoană a fost vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri)
de a fi egali în faţa legii şi a autorităţilor publice şi trataţi fără privilegii, dar şi fără discriminări
de a avea acces la orice informaţie de interes public (în timp ce autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal)
de a se adresa autorităţilor publice prin petiţii formulate numai în numele semnatarilor.
Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public prevede că cetăţenii au următoarele drepturi:
1. de a primi răspunsul la o cerere formulată în scris sau verbal
2. de a solicita informaţii de interes public
Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională, completează prevederile Legii nr. 544/2001 cu drepturile cetăţenilor:
1. de a participa la şedinţele publice ale autorităţii sau instituţiei publice
2. de a-şi exprima opinia cu privire la proiectele de acte normative înaintea adoptării acestora
3. de a fi consultaţi înainte de a fi adoptat un act normativ care afectează în mod direct cetăţeanul
4. de a se informa cu privire la proiectele de acte normative care privesc un interes public
5. de a formula propuneri sau sugestii pentru îmbunătăţirea sau modificarea unui proiect de act normativ
6. de a se adresa justiţiei dacă se consideră lezaţi în drepturile pe care i le oferă
Drepturile cetăţenilor se regăsesc şi în alte acte normative, cum ar fi de exemplu legile privind administraţia publică şi în mod deosebit acele acte normative referitoare la funcţiile publice şi funcţionarii publici, după cum urmează :
de a se adresa politicos în relaţiile cu funcţionarii publici
de a se adresa în limba maternă celor care aparţin minorităţilor etnice acolo unde populaţia reprezentativă este mai mare de 20%
de a propune proiecte de hotărâre în cazul consiliilor locale sau al consiliilor judeţene
Obligaţiile cetăţenilor în relaţia cu autorităţile sau instituţiile publice
În ceea ce priveşte raporturile cetăţenilor cu autorităţile sau instituţiile publice ori cu funcţionarii publici, acestea sunt marcate de obligaţii care, în genere, mai mult se deduc şi de cele mai multe ori nu se sancţionează în caz de nerespectare, cu excepţia celor considerate infracţiuni, având un grad de pericol social sporit, sancţionate de codul penal. Totuşi, în momentul în care ne referim la aceste raporturi, considerăm că principala obligaţie a cetăţenilor este de a se implica cât mai activ în ceea ce priveşte apărarea şi respectarea interesului public. Această obligaţie de a fi cât mai activ implicat în treburile de interes public presupune mai întâi ideea de a se informa şi apoi de a-şi exprima opinia legată de un aspect sau altul. Prin urmare, toate obligaţiile care vor fi enunţate în cele ce urmează, decurg aproape întru totul din prima obligaţie pe care o avem cu toţii ca cetăţeni, de a ne implica activ în treburile de interes public, întrucât acestea se răsfrâng asupra noastră, întrucât suntem responsabili şi vrem să ştim cum este gestionat banul public, pentru că administraţia publică este şi trebuie să fie din ce în ce mai transparentă.
Astfel, Legea nr. 544/2001, prevede obligaţia cetăţeanului:
de a depune o reclamaţie în situaţia în care consideră că i-a fost încălcat dreptul de liber acces la informaţie
de a se adresa justiţiei dacă i-a fost lezat dreptul de liber acces la informaţie
de a suporta contravaloarea serviciilor de copiere în situaţia în care sunt solicitate copii după documente oficiale
Actele normative referitoare la funcţiile şi funcţionarii publici (legea privind Statutul funcţionarilor publici, HG privind comisiile paritare şi comisiile de disciplină, codul de conduită a funcţionarilor publici, legea administraţiei publice), amintesc de obligaţia cetăţeanului :
de a sesiza Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici sau comisia de disciplină în situaţia în care au fost încălcate normele aplicabile funcţionarilor publici
de a nu aduce vătămări corporale
de a nu ameninţa
Alte acte normative, cum ar fi codul penal, legea privind iniţiativa legislativă menţionează că cetăţeanul are obligaţia :
de a nu da mită
de a nu încuraja o conduită necorespunzătoare a unui funcţionar public
de a înainta o reclamaţie administrativă
de a semnala un comportament necorespunzător al unui funcţionar public în timpul pe care şi-l petrece pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu
de a semnala un caz de conflict de interese despre care are cunoştinţă că se regăseşte un funcţionar public
de a semnala o situaţie de incompatibilitate
de a nu aduce acuzaţii nefondate şi cu rea credinţă
Totodată, pe lângă aceste obligaţii, culese din diferite acte normative în vigoare, există şi alte obligaţii care nu pot fi reglementate de nici un act normativ şi care decurg tot din cea dintâi obligaţie a unui cetăţean, respectiv de a se implica activ în aspectele ce ţin de interesul public. Asemenea obligaţii pot fi considerate de exemplu :
urmărirea în presa scrisă sau audio-vizuală a acelor cazuri de corupţie care implică funcţionari publici
mobilizarea presei în combaterea acelor cazuri de corupţie cu care s-a confruntat personal
[1] Acest drept este reglementat de legea nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni. Aici se prevede în art. 1 (2) că iniţiativa legislativă a cetăţenilor se exercită printr-o propunere legislativă, care este promovată, conform art. 2 (1) de către un comitet de iniţiativă alcătuit din cel puţin 10 cetăţeni cu drept de vot. Acest drept nu trebuie confundat cu dreptul cetăţenilor de a face observaţii şi propuneri la acele proiecte de acte normative iniţiate de diferite instituţii publice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu