duminică, 25 august 2019

CONDUITA CETĂŢENILOR

Metode moderne de implicare a cetăţenilor
Cetăţenii din statele dezvoltate, preocupaţi de bunul mers al comunităţii, au găsit şi aplicat mai multe metode prin care să îşi facă auzită opinia şi chiar să încerce să îşi impună punctul de vedere în acest sens.
Astfel că printre cele mai uzitate metode întrebuinţate de către cetăţeni, sunt :
Organizarea cetăţenilor pentru a face lobby şi pentru a influenţa politicile publice iniţiate de autorităţile publice (în situaţia în care aceştia nu au fost implicaţi de la bun început în conceperea respectivei politici publice)
Organizarea de către diferite organizaţii a unor focus-grupuri constituite din cetăţeniîn vederea discutării pe marginea unei anumite teme de interes general pentru participanţi.
(Prin această metodă se pot observa şi clarifica opiniile cetăţenilor şi modul în care propunerea poate deveni subiect pe agenda unei instituţii publice, înainte ca aceasta să iniţieze o politică publică în acest sens).
Constituirea unor grupuri de cetăţeni care să disemineze celorlalţi cetăţeni informaţiile legate de un anumit subiect de interes general, sau să culeagă informaţii despre alte acţiuni ale autorităţii locale în acel domeniu etc.
Organizarea în diferite asociaţii cetăţeneşti care să iniţieze, să propună sau să comenteze proiectele de acte normative iniţiate de autorităţile locale.
(Acest aspect poate fi extrem de important pentru că adesea se întâmplă ca proiectele considerate importante de autorităţile publice să fie doar de interes scăzut pentru cetăţenii comunităţii şi invers.)
Organizarea cetăţenilor în comitete consultative cetăţeneşti (CCC) pentru a furniza consiliilor locale – judeţene şi primăriilor opinii legate de aspecte cât mai diferite.
(Acestea reprezintă un mijloc important folosit de administraţia locală pentru a angaja cetăţenii în procesul de guvernare şi pentru a-i informa în permanenţă despre schimbările nevoilor publice dintr perioadele electorale. CCC-urile cresc atât nivelul, cât şi calitatea implicării cetăţenilor în activitatea administraţiei locale, în felul acesta construindu-se toate acele punţi importante de încredere între guvernanţi şi guvernaţi, consolidându-se societatea civilă).
Utilizarea internet-ului,
(instrument important de comunicare între cetăţeni şi autorităţile publice, sau chiar între cetăţeni prin discutarea diferitelor subiecte de interes comun pe acele forumuri de discuţii)
Participarea cetăţenilor interesaţi şi activi ca voluntari în cadrul diferitelor proiecte iniţiate fie de organizaţii neguvernamentale, fie chiar de către autorităţi sau instituţii publice
Participarea cetăţenilor, în direct, la emisiuni radiofonice sau televizate pentru a-şi face auzită şi cunoscută opinia cu privire la un anumit aspect de interes public
Metode de sancţionare a autorităţilor sau instituţiilor publice de către cetăţenii nemulţumiţi
Este în beneficiul ambelor părţi (atât al autorităţilor publice, locale sau centrale, cât şi al societăţii civile) implicarea cetăţenilor în procesul de luare a deciziilor, chiar de la momentul demarării unui proiect, atunci când ideile se află încă la stadiul de viziuni, înainte ca interesele politice sau profesionale să îşi facă apariţia.
În acest sens, există numeroase argumente pro implicării cetăţenilor în procesul decizional încă de la început, pentru că mai întâi de toate îi face responsabili în egală măsură, alături de autorităţile locale, privind reuşita unui proiect.
De asemenea, prin această practică se poate înlătura acea mentalitate de opoziţie permanentă faţă de proiecte iniţiate de autorităţile publice.
În caz contrar, cetăţenii au drept mijloace de sancţionare a autorităţilor publice următoarele instrumente:
Neparticipare sau participarea la un nivel extrem de scăzut la alegerile electorale
Neaplicarea, neînsuşirea şi contestarea permanentă a dispoziţiilor legale (de exemplu nu fumează în locurile expres amenajate pentru acest scop, etc)
Neimplicarea în activităţile privind interesul public, iniţiate de autorităţile sau instituţiile publice
Ostilitate şi agresivitate cu ocazia intrării în contact cu o autoritate publică
Adoptarea unei atitudini negative la momentul intervievării cu ocazia demarării unui sondaj de percepţie organizat de o autoritate sau instituţie publică
Depunerea de reclamaţii şi petiţii într-un număr tot mai mare
Crearea unei imagini nefavorabile prin intermediul mass-media

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Emisiune AccesTV „Noua ne pasă de tineri”